Monday, September 8, 2008


‘Seminar Teater’ di Kaki Lima


Malam minggu lepas, saya terserempak rakan lama. Amat terasa silamnya kenangan bersamanya. Namun kemesraan cepat terjalin. Kami bertembung di kaki lima jalan di Pasar Satok .DI kiri dan kanan, peniaga ikan hiasan sibuk meladeni pelanggan. Biasalah, kerana lama tak bertemu bertanya khabar. Dia masih sihat seperti zaman mudanya. Tapi sekarangpun masih muda juga. Kini mengajar di salah sebuah sekolah menengah di Bandaraya Kuching.

Masih berteater ?
Tak lagi. Sekarang lebih kepada tarian.

Dulu ketika bersama Grup Teater Angkat, Sibu pernah menggalas cabaran di dalam Pekan Teater Peringkat Kebangsaan dengan naskhah Merico. Walaupun tak mendapat kedudukan baik tetapi persembahan mereka diakui berkesan dalam menganjak martabat teater Sarawak.Memang sekarang dia lebih kepada tarian dan menainggalkan pentas teater yang pernah diperjuangkan dirinya dan rakan-rakannya suatu ketika dulu.

Kebangkitan bagaimana?
Jauh sekali. Teater masih seperti itu.

Masih seperti itu ? Saya mulai faham dengan keluhannya. Dunia teater (begitulah besarnya gambaran yang cuba diberikan) tidak banyak yang berubah. Barangkali muka para penggiatnya saja yang bertukar tetapi rohnya tetap sama. Barangkali nama kumpulannya saja bertukar tetapi entitinya tetap sama. Barangkali naskhahnya saja baru tetapi mentalitinya tetap juga begitu sejak dari dulu.

Mungkin kau benar ?
Aku memang benar. Bukan mungkin.

Ada satu perkara yang tak berubah. Kesatuan orang-orang teater. Memang sejak dulu lagi orang-orang teater ini tidak bersatu. Tak salah untuk mempunyai perbezaan. Banyak perkara yang berbeza dalam hidup tetapi tetap co-exist dengan harmoni di dalam masyarakat. Orang-orang teater mesti serius berfikir tentang masa depan mereka, bukan memikirkan tentang diri dan kumpulan mereka saja.

Ini teguran yang ikhlas dan bukan untuk membangkitkan kemarahan siapa-siapa. Kalau kita sendiri tak mengubah nasib kita, siapa lagi. Kalau ada yang bertanya, mengapa di Sarawak ini, lambat benar nak ada Taman Seni, soalan itu kena Tanya balik kat diri sendiri. Adakah kita ini layak untuk mendapat sesuatu yang seperti itu?

(Perbualan semakin hangat dan saya cuma mendengar dengan penuh konsentrasi kerana topiknya menarik. Sekali-sekala mengangguk-angguk, sekali-sekala menggeleng-geleng. Orang lalu-lalang di kiri dan kanan sudah tidak dipedulikan. Rakan saya itu semakin bersemangat melontarkan hujah-hujah bernasnya. )

Jadi bagaimana untuk mengubahnya?


Kena ubah dari dalam. Sekarang dan masuk abad ke 21, dunia teater kita masih lagi terkapai-kapai mencari kewujudan peribadinya. Belum ada ‘being’ lagi. Nak berubah harus berubah mulai dari sini (jari telunjuknya menunjuk kea rah kepala). Kreatif memang penting. Idealisme memang penting. Separti kata aku tadi, tak salah untuk berbeza.

Yang absurd, yang sureal, yang realis, yang muzikal dan apa-apa lagi bagus untuk kepelbagiaan tema. Namun hala tuju harus satu. Alif. Kalau alif tak pernah dimatikan. InsyaAllah dunia teater akan tumbuh dan berkembang. Dari Mantera hingga ke grup-grup teater seharusnya meletakkan sesuatu yang konkrit untuk pembangunan dunia teater kita.

Seperti Taman Seni ?
Taman Seni ?

Sepatutnya begitu tetapi untuk sebuah Taman Seni perkara kelam-kabut dunia teater kita ini mesti diuruskan terlebih dahulu. Kita tak mahu jika ada Taman Seni, senario berbelah bagi, persaingan tidak sihat, pinggi-meminggir, perang-memerangi masih wujud di kalangan orang-orang teater. Orang-orang teater harus berubah, baru dunia teater berubah. Itu prasyaratnya.

Siapa yang harus memulakannya?
Itu soalan yang menarik.

Aku rasa, Mantera. Itu enjin perkembangan yang sepatutnya. Mantera harus mengorak langkah proaktif untuk memulakan revolusi yang boleh mengubah dan sekali gus menganjak dunia teater kita ke satu tahap yang baru. Sekarang Mantera baru nak berfungsi tapi itupun bukan daripada insiatiafnya tetapi inisiatif Jabatan Kebudayaan, Kesenian dan warisan Negeri Sarawak.

Mantera jadi pak turut, bukan jadi trend setter tetapi jadi trend follower. Ini tak menyelesaikan masalah kita. Kita perlukan Mantera yang dinamis dan boleh dating dengan wawasan yang bernas. Seharusnya dengan kepimpinan sedia ada, Mantera tak bermasalah- cari pejabat, cari dana, mula usaha menyatukan teater Sarawak.

Di Kuching ?

Bukan di Kuching tetapi di seluruh negeri Sarawak. Mantera sebuah entity yang sepatutnya mencakupi satu negeri dan bukan satu bahagian. Tak masuk akal kalau fokusnya hanya di Kuching. Di bahagian lainpun ada kumpulan teaternya tetapi sekarang separuh mati, ada yang mati kerana tidak dipedulikan. Kesian mereka.

Jadi ada panduan untuk Mantera?
Panduan banyak. Kena banyak membaca, berfikir dan mencerna.

Carilah sebuah bukan berjudul ‘Leadship’ oleh penulis Jack Welsch. Banyak yang kata buku itu bagus untuk mereka yang mahu memimpin sebuah organisasi. Soal kepimpinan itu penting. Mungkin Mantera kurang kepimpinan yang baik. Itu pandangan saya, orang lain mungkin tidak bersetuju. Tapi kalau melihat prestasi semasa, banyak yang benarnya dengan kenyataan saya itu.


Jadi kepimpinan masalah sebenar Mantera?
(Berfikir panjang)

Pemimpin itu diliahirkan. Dalam Al-Quran menyatakan, kita ini dilahirkan sebagai khalifah di muka bumi ini. Macam saya. Macam awak baik dalam skala kecil seperti sebuah kelas, keluarga mahupun yang lebih besar seperti sebuah jabatan, negeri atau Negara. Tapi dalam pada itu perlu juga pendidikan tambahan. Yang fitrahnya memang sudah ada tetapi tekniknya kena diperhalusi lagi.

Kalau dalam konteks Mantera sekarang ini, soal menangani manusia itu lebih penting. Orang-orang teater ini sensitive dan berego tinggi. Untuk sekarang ini, kita perlu seorang pemimpin yang punya keupayaan untuk mengawalselia dan memujukrayu hati dan perasaan. Dia ada emotional intelligence (EQ).

Definisi EQ ?
Perlu definisi ?
Perlu. Untuk pemahaman dan pencernaan.

Emotional Intelligence, (EQ), is defined as the "capacity for recognizing our own feelings and those of others, for motivating ourselves, and for managing emotions well in ourselves and in our relationships," according to Daniel Goleman, author of Emotional Intelligence, (Bantam, 1998). Itu tafsiran yang saya dapat ingat.

Sementara kepentingan EQ ini dapat dikatakan seperti berikut : EQ is more important than IQ in almost every role and many times more important in leadership roles. This finding is accentuated as we move from the control philosophy of the industrial age to an empowering release philosophy of the knowledge worker age."

Tapi itu lebih kepada dunia perniagaan, korporat. Relevankah dengan Mantera sebagai sebuah NGO?

Relevan. Entiti sebagai NGO tetapi pentadbiran diurus seeprti sebuah korporat. Sinergi. Tak salah. Macam saya mengaplikasikan hal itu dalam kapasiti saya sebagai seorang guru. Ada kebaikan dan kesannya. Harap dengan perubahan mentality itu (setakat cakap-cakap kosong saja), Mantera dan orang-orang teater boleh merasai perubahan. Kita sebenarnya sudah layak untuk perubahan tetapi kita sendiri tak menyediakan medan untuk berubah.

Singgah minum sekejap.
Tak apa, Esok kena bangun awal. Ada mesyuarat PIBG sekolah. Tapia pa yang kita cakapkan, harap-harapnya tak berakhir di sini. Cuba-cuba kembangkan.






No comments: